Førende i krukker & tønder
Håndlavede & unikke
5/5 stjerner i anmeldelser
Sikker levering
Kategorier

Værd at vide om... / FAQ

Der er ingen varer

For at imødekomme mange spørgsmål, har vi her samlet en række vigtige informationer om vores krukker og hjemmesiden generelt.

Er krukkerne frostsikre?

I vores webbutik vil der være forskellige symboler som viser om der er frostgaranti på krukkerne. Ud for varens navn vil der være en af tre følgende muligheder:
* Frostgaranti. Fx kan der stå Sonja krukke, hvid* og det betyder altså at denne krukke er frostsikker.
(*)Begrænset frostgaranti. Fx Terracottakrukke med riller(*)og det betyder at man skal være mere opmærksom på krukken om vinteren. (læs mere i næste afsnit)
 Hvis der ikke er noget symbol efter varenavnet som fx Firkantet plastkrukke, betyder det at der ikke er frostgaranti på dette produkt.
Hvad er Frostgaranti?

*=Frostgaranti: Betyder at der er garanti mod sprængning af krukken som følge af frost.
Frostgarantien omfatter ikke guirlander og andre udsmykninger.

Følgende retningslinier skal følges for at frostgarantien dækker:
  • Krukken fyldes 1/4 op med leca eller tilsvarende produkt inden tilplantning.
  • Krukken må ikke stå direkte på jord eller græs i vinterhalvåret. Men gerne på fliser, småsten og lign.
    Dog skal alle Terracotta typer hæves fra underlaget om vinteren. Benyt evt. krukkefødder.
  • Underfade skal fjernes fra krukken om vinteren.
  • Undgå at håndtere eller støde til krukken i frostvejr.
  • Der skal altid være hul i bunden af krukken for, at der er frostgaranti.
  • Frostgarantien er for terracotta begrænset til 2 år.

(*)=Begrænset Frostgaranti: Betyder at der er garanti mod sprængning af krukken som følge af frost såfremt nedenstående retningslinier følges. Den begrænsede frostgaranti dækker ikke guirlander og andre udsmykninger som fx meget brede kanter, samt den naturlige nedbrydning af terracotta. Krukker med begrænset frostgaranti kan man have glæde af i mange år hvis man følger nedenstående tillægspunkter til den normale frostgaranti.

  • Følg ovenstående punkter for frostgaranti
  • Desuden skal krukken opbevares tørt om vinteren. Hermed menes under halvtag, carport, drivhus, skur eller lign. Der behøver ikke være frostfrit.
  • Vand kun minimalt om vinteren. Våd jord udvider sig når det fryser og krukker med indsnævringer for oven som kan være en prøvelse når frysende våd jord presses opad, vil også have mærket (*)
  • Desuden suger terracotta meget vand og skiftevis frys og tø af vådt ler vil til sidst nedbryde denne og terracottakrukkerne bliver porøse og vil til sidst ende med at forvitre. Det gælder hvad enten de kommer fra Italien, Rumænien, Vietnam eller et helt andet sted. Afspring pga. kridtstykker i leret er helt almindelig for terracotta og ikke noget man kan undgå.
  • Polystone og fiberkrukker i andre farver end sort, er i princippet frostsikre men pga. solens evne til at nedbryde plastdele og mindske krukkens fleksibilitet, er det ikke til at angive et tidsrum for hvor mange år at de kan klare frosten. På en sydvendt terrasse er det måske kun 1 eller 2 år men nordvendt eller andet sted uden sol er det måske 5 år. Derfor loves kun at de kan klare frosten hvis jorden er helt tør om vinteren. (Sorte og mørke Polystone krukker har frostgaranti.)

Ingen frostgaranti: Betyder at man er nødt til at være særlig påpasselig hvis man vil have glæde af disse krukker i mange år. Det gælder også for alle produkter af træ og zink.
  • Krukker med planter bør opbevares frostfrit
  • Krukker som ikke kan opbevares frostfrit bør tømmes for jord og stilles i tørvejr. Alternativt hvis de heller ikke kan køres i tørvejr, vendes de på hovedet og hæves fra underlaget og der lægges for eksempel et bræt eller plade over. Lav evt. et tag af en gammel tagplade.
  • Træprodukter som jo kan suge en hel del vand, bør tømmes for vand og hæves fra underlaget og evt. vendes på hovedet. Generelt kan træting holde til nogen frost, men en hård vinter med meget frost viser heller ingen barmhjertighed over for tønder o.lign. Er du uheldig med din vandtønde at den er frostsprunget, så lad være med at smide den ud, men skær den evt. over og brug den til at plante i.
  • Alle krukker solgt som 2. sortering er ikke omfattet af frostgaranti og bør som udgangspunkt opbevares under tag om vinteren

Krukkerne er Håndlavede.

For næsten alle vores krukkers vedkommende, er hele eller dele af produktionen sket med håndkraft. Det betyder at krukkerne er individuelt smukke og stor set ikke 2 krukker er ens.

Følgende er derfor ikke reklamationsberettiget: Størrelsesvariationer på 5-10 % er almindeligt. Der er ofte variationer i glaseringen og især blå, tordensorte, bronze og tildels hvide krukker har en meget "levende" glasering. Små brænderevner kan forekomme i keramikkrukker, men de er uden betydning og en god måde at teste det på er ved banke let på krukken med hænderne og lytte efter klangen. En krukke der er revnet under transport og håndtering har en "raslende" lyd og klangen mangler og en sådan krukke er ikke i orden og er reklamationsberettiget.

Mine krukker skal være ens.

100 % ens krukker findes kun i plastik. Andre krukker som terrazzo, fiber og italienske terracottakrukker har en meget høj ensartethed med kun meget få variationer. Skal man bruge flere ens krukker i fx keramik, er det en god idé at oplyse ved bestilling at de skal stå ved siden af hinanden, så vil vi ved pakning forsøge at udvælge så ensartede krukker som muligt, men husk der er tale om håndlavede produkter.

Er der hul i bunden?

Alle krukker har hul i bunden med mindre andet er anført. Der hvor der ikke er hul i bunden, kan oftest vælges ved bestilling at man ønsker en model med hul i bunden. Alternativt kan man i kommentarfeltet skrive at der skal være hul i bunden. De fleste træprodukter kan vælges enten med eller uden hul i bunden. Man er altid velkommen til at gøre ekstra opmærksom på om det skal være med eller ude hul i bunden ved at skrive en bemærkning i kommentarfeltet.
Er krukkerne vandtætte?
Almindelige keramikkrukker og støbte kunststofkrukker er som udgangspunkt ikke 100 % vandtætte selvom der ikke er hul i bunden. Først når de behandles med vandglas, gummihud eller anden form for vandtætning kan de holde vand. Med underfad kan de selvfølgelig godt bruges indendørs selvom der er hul i bunden, men vælg for en sikkerheds skyld et plastfundament til at stille under fadet for at undgå kondensdannelse. Generelt bør alle krukker også vandtætte, placeres på et plastfundament for at undgå kondens.
Plastikkrukkerne er helt vandtætte op til den brede kant begynder og derudover bør du forhøre dig hvis du er i tvivl om hvilke krukker der er vandtætte!
Er de halve tønder vandtætte?
Overvejer du at anskaffe dig en halv vintønde til vand så husk at tørt træ trækker sig sammen og vådt træ udvider sig. Det vil sige at køber du en tønde af nyt træ, så er den som udgangspunkt tør og vil derfor først blive vandtæt når træet er helt vandmættet. Hvis der sidder plastsvøb på tønden ved modtagelse, kan det anbefales at lade det sidde indtil man har fået tønden tæt. Skal tønden males eller på anden vis behandles, skal du naturligvis pille plasten af og gøre det først og derefter begynde at plaske med vand.
Med hensyn til de originale halve og 3/4 vin- og whiskytønder som er gamle tønder fra vin- og whiskyproduktion, så har de været våde adskillige gange og vil sandsynligvis lække lidt første gang du fylder den op da træet naturligvis når at tørre en del ud, fra tønden sidste gang har været tømt for vin og skåret over og transporteret Europa rundt og ud til dig. Tørt træ trækker sig som nævnt sammen men udvider sig igen når det bliver vådt.

Kan jeg få underfade til krukkerne?

Underfade fås som udgangspunkt i standard glaseringerne: matsort, hvid og blå. Endvidere er enkelte andre farver tilgængelige i få størrelser. Normalt vil der i beskrivelsen om den enkelte krukke stå om der fås matchende underfade til og hvilken størrelse der skal bruges. Plast underskåle kan fås til næsten alle runde krukker. Kan du ikke umiddelbart se om du kan få underfade til dine krukker, så send os en mail med din forespørgsel og så ser vi om der skulle være noget på lager. Husk at også ved underfade gælder det at alle mål er udvendige mål hvis ikke andet er angivet. Kanterne vil på keramikunderfade oftest udgøre 15 - 20 % af størrelsen. Dvs et underfad med en diameter på 28 cm vil have en indvendig størrelse på bunden på ca. 23 - 24 cm.
 
Størrelsen stemmer ikke med det der står på hjemmesiden.

Alle mål på hjemmesiden er udvendige. Tag højde for det ved valg af underfade og krukker og send os gerne en forespørgsel hvis det er meget vigtigt at størrelsen passer helt nøjagtigt til noget du har i forvejen. Der er ofte tale om håndlavede produkter og størrelsesvariationer på 5-10 % er almindelige, men også tykkelsen af krukker og fade kan variere fra leverance til leverance. Størrelsesangivelsen er altid det højeste/bredeste sted på figuren eller krukken. Er der indsnævring på krukken er målet altså et udtryk for det bredeste sted på krukken og ikke plantehullet. Runde krukker angives med Ø=diameter. Firkantede angives med bredde x bredde samt højde. Øvrige produkter skulle det gerne fremgå af hvor målene er taget.

Blomsterløg er ligeledes altid på bredeste sted at omkredsen sorteres efter.

Kommer i med krukkerne hvis jeg bestiller?
 
Ja vi står selv for leveringen af mange de større krukker og især ved levering til Sjælland og Fyn. Derfor sker transporten på en måde så fragtskader er reduceret til et absolut minimum. Er der ting vi skal være særlig opmærksomme på ved aflæsning af varerne, så skriv endelig i kommentarfeltet da vi i videst mulig omfang forsøger at efterkomme rimelige krav til aflæsningssted. Men husk der leveres ofte af én person og en stor vintønde op ad mange trin er ikke et rimeligt krav. Ligesom aflæsning i etageejendomme uden elevator kan være begrænset til stuen eller 1. sal ved meget tunge krukker medmindre vi mødes af hjælp til aflæsningen.

Levering i Jylland vil oftest ske med fragtmanden. Vi benytter Postnord og Danske Fragtmænd.

Leveringer i vinterperioden vil oftest ske med fragtmand i det meste af landet.

Mindre produkter og små lette krukker sendes som pakke primært med Postnord.

Kan vi se krukkerne udstillet nogen steder?

Vi sælger primært fra vores webshop samt når vi er på messer og udstillinger eller holder lagersalg. Vi har desuden normalt åbent på vores lager hver fredag (se mere under åbningstider da det er årstidsafhængigt), men hvis man akut ønsker at se nogen bestemte krukker inden man køber, er man velkommen til at ringe og aftale en tid for besøg på lageret.
Jeg skal bruge krukkerne hurtigst muligt, hvordan klarer vi den?
Man er altid velkommen til at afhente varerne selv på vores lager på Krogsbøllevej 163, 5450 Otterup, såfremt det er noteret ved bestillingen. Skal det gå meget hurtigt er det en god idé at følge bestillingen på webshoppen op med et kald på tlf. 30 82 82 02 for at aftale nærmere.
Ved udbringning er leveringstiden normalt 1 - 8 hverdage, så man kan være heldig at vi står for at køre i området næste dag, men spørg gerne. Pakker sendt med PostDanmark vil normalt være modtaget inden for 1 - 3 dage.
Dag-til-dag levering af krukker og andre store produkter tilbydes i begrænset omfang og det sker til dagspris hos Fragtmanden ligesom levering med kurér også kan arrangeres til dagspris.

Underkategorier

  • Spørgsmål vedr. din ordre
    Hvis jeg vil give noget i julegave hvornår skal jeg så bestille det?Vi bytter julegaver helt frem til 22. januar (undtaget blomsterløg)  så du kan trygt bestille allerede nu. Postnord anbefaler at man bestiller senest 20/12 for at være sikker på at pakken når frem inden jul men vi anbefaler at være i god tid. Store produkter og tunge produkter som vi normalt selv leverer eller skal leveres med fragtmand, de bør bestilles senest 18/12. Er du senere ude, så giv os lige et kald inden du bestiller. Jeg har afgivet en ordre men har ikke fået en ordrebekræftelse! Hvis du ikke har modtaget din ordrebekræftelse inden for en halv times tid efter ordreafgivelse, er det sandsynligvis fordi den er fanget af et spamfilter. Det sker meget tit hos især Hotmail- og Gmail-brugere men det sker bestemt også hos andre. Så hvis du kigger i mappen til uønsket post / spam, så ligger den højst sandsynligt dér. Hvis du ønsker at undgå det i fremtiden kan du evt. hvidliste vores maildresse dansk@krukkeservice.dk Ligger bekræftelsen heller ikke dér så er der også den mulighed at du er kommet til at lave en stave- eller slåfejl da du indtastede din mailadresse. Kontakt os gerne på tlf. 30828202 eller på mailadressen som nævnt ovenfor, for at få det afklaret da det også betyder noget for adviseringer vedr. leveringen samt afsendelse af fakturaen. Jeg venter på min pakke men har intet hørt! Det meste af året går der ikke meget mere end 1 - 3 dage fra du har bestilt til at du modtager dine varer.Dog er der et  par undtagelser: Krukker, Tønder, Kurve, eller større ordrer med mange forskellige artikler der ikke nemt lader sig pakke sammen, leveres enten med vores egen bil eller med en fragtmand og det tager oftest lidt længere tid (op til ca. en uges tid)  Blomsterløg eller georgineknolde o.lign som er bestilt i forsalgsperioderne (Januar - februar samt Juni - September) følger de anviste leveringstider som står på siderne med disse varer. Hvis din ordre ikke har varer under ovenstående to undtagelser, skal du enten tage fat i Postnord eller os for at få hjælp til at finde ud af hvor din pakke er.Har du valgt at få sendt pakken til et posthus / postbutik vil den kun ligge dér i ca. 7 dage før den bliver returneret, så kontakt os så snart du finder det mærkeligt at du ikke har hørt noget fra Postnord, for det kan være en fejl i din mail eller sms-nr. eller hvis medarbejderne i postbutikkerne har overset din pakke og dermed ikke fået den ankomst-scannet.Jeg har bestilt nogen krukker/tønder men hvornår bliver de leveret? Vi står selv for leveringen af mange af de større krukker og især ved levering til Sjælland og Fyn og vi kører efter en ret fast køreplan så derfor kan leveringstiden svinge mellem 1 og ca. 8 dage.I højsæsonen (april-juni) går der oftest de 8 dage eller endda et par stykker mere.Til Jylland, Syd- og nordvestsjælland og øerne er det oftest Danske Fragtmænd der kommer med varerne.I lavsæsonen (nov-feb) bruger vi tit fragtmændene til hele landet.I travle perioder må vi tilstå at vi bruger det meste af vores tid på at pakke og levere ordrer, så vi når desværre ikke altid at få sendt faktura og advisering om levering i forvejen. Er det vigtigt for dig at kende tidspunktet, eller har du ikke angivet et aflæsningssted ved ordreafgivelsen er du meget velkommen til at ringe på tlf. 30828202 eller sende en mail til dansk@krukkeservice.dk og give os mere info om hvor vi evt. må stille varerne hvis der ikke skulle være nogen hjemme. Husk endvidere at hvis du bor i etageejendom eller på anden måde bag aflåst port, så er det vigtigt at vi eller fragtmanden ved hvordan vi kan komme af med varerne - evt. ved at ringe på hos en anden? Giv os gerne snarest muligt besked om dette hvis du ikke har gjort det ved bestilling. Jeg har fortrudt min ordre, hvad gør jeg nu? Det afhænger af hvor langt i processen varerne er:Hvis du har afgivet en ordre på mindre varer som blomsterløg, et underfad, fuglehus, krukkefødder eller lign, skal du være opmærksom på at pakken hurtigt kommer igennem pakkeriet og sendes som oftest i løbet af en dag eller to så det er vigtigt at vi meget hurtigt får besked hvis vi skal prøve at stoppe pakken. Hvis du har bestilt en pakke til afhentning på posthus/postbutik er det vigtigt at du ved at det ikke er gratis at fortryde ved blot at lade være med at hente pakken. Vi opkræves et fragtbeløb af Postnord for at pakken sendes tilbage til os og det fratrækker vi det beløb du har betalt for din ordre inden vi tilbagefører det overskydende. Som oftest udgør beløbet det samme som pakken kostede at få sendt i første omgang. Men giv os meget gerne besked hvis du fortryder dit køb på denne måde. Har du allerede modtaget dine varer og har fortrudt, er du velkommen til at returnere pakken til os, men husk at emballere varerne korrekt og brug gerne samme emballage som vi har sendt i, såfremt den er i god stand. Du bedes vedlægge faktura med din underskrift ved returnering, eller print vores Fortrydelsesformular, udfyld og vedlæg den og husk at give os besked om returneringen inden du sender. Du betaler selv for returneringen.  Er der tale om krukker som vi har leveret med egen bil og du synes det virker som et stort projekt at arrangere fragtmand, så kontakt os for at høre om mulighederne for at vi kan være behjælpelige med returfragt.
  • Om os
     Krukkeshop.dk er en e-mærket webshop som drives af Dansk Krukkeservice.    Vi holder til på Nordfyn hvor vi også bor og har vores lager vi sender ud fra. Vi har ikke nogen fysisk butik med faste åbningstider, men i sommerhalvåret har vi hver fredag åbent på lageret for besøg. Dansk Krukkeservice startede i 2005 i Munkebo, men i løbet af kort tid voksede vi ud af garagen hos Michaels forældre og flyttede i stedet op på Gyngstrup-kanten på Nordfyn. Vi er begge uddannede gartnere og arbejdede i en årrække som anlægsgartner og væksthusgartner frem til vi startede med krukkerierne. Anlægsgartneri har i fimaets første 10 år udgjort en stor del af aktiviteterne men er i de senere år droslet markant ned pga. vækst i webshoppen som nu udgør vores primære aktivitet. Vi sælger krukker og tønder til alle der har lyst til at købe dem. Vi importerer selv både krukkerne og tønderne men bruger også i mindre grad danske leverandører. Vores kunder er både private og virksomheder, offentlige og private institutioner, forlystelsesparker, museer og mange andre. I kraft af vores netværk kan vi ofte hjælpe større projekter med en løsning også selvom webshoppen måske ikke lige synes at tilbyde det man er på udkig efter. Ud over krukker, krukketilbehør og tønder er vores webshop efterhånden vokset sig bredere og tilbyder i dag også blomsterløg, vintøndemøbler og mange andre spændende produkter til hus og have. Vi er en mindre virksomhed med begrænsede antal hænder, så man vil ofte opleve os ret travle og til tider lidt svære at fange på telefonen i perioder som er vores typiske højsæson - Foråret naturligvis men også i vores meget travle blomsterløgsæson i September og Oktober. Men sig endelig til hvis der er noget vi kan hjælpe med og send os en mail eller ring til os. Michael og Bruno

Kontakt os

Du kan kontakte os på:

Telefon:30 82 82 02

Send os en e-mail
Nyhedsbrev